Muziek tijdens het lezen.

Een combinatie waar je steeds verdeelde meningen over hoort. De één vindt het fijn om muziek – op de achtergrond – af te spelen terwijl ze een boek lezen. De ander vindt het veel te afleidend en heeft de voorkeur in een stille omgeving te lezen.  Persoonlijk leg ik graag een cd of vinyl op tijdens het lezen, weliswaar subtiel op de achtergrond. Op de trein kan ik zelf niet zonder muziek tijdens het lezen, dat lijkt me onmogelijk. Het is veel aangenamer om een koptelefoon op je hoofd te plaatsen, een muziekje afspelen en dan lezen maar, tot je plots op je eindbestemming bent.

Ik begrijp mensen wel die zeggen ‘ik kan geen muziek luisteren tijdens het lezen, ons brein kan onmogelijk twee teksten tegelijk verwerken’. Daarom verkies ik ook instrumentale of klassieke muziek. Zo hoef je maar één tekst tegelijk te verwerken. Een andere optie is muziek luisteren in een taal die je zelf niet beheerst.

Het fijne is dat je bepaalde nummers aan boeken begint te koppelen. Het geeft een nummer een bepaald extra gevoel mee. Zo doet Sæglópur ‘ van Sigur Ros me altijd denken aan het boek ‘de verborgen geschiedenis’ van Donna Tartt. Telkens als ik het nummer beluister zie ik Charles en Camilla – mijn twee favoriete personages – terug voor mij. Instant happiness..

Sigur Ros is mijn favoriete groep om op te leggen als ik verzonken ben in een boek. The Album Leaf en God is an Astronaut vervullen mijn top drie der persoonlijke favorieten.

One Comment

Add yours →

  1. Een leuk stukje! Ook ik speel graag muziek af tijdens het lezen en herken gelijk wat je bedoelt met het koppelen van nummers aan boeken.

Geef een reactie

