Boekenwinkeltjes in Brugge.

Begin april ging ik met mijn vriendin twee dagen Brugge bezoeken. Iedere stad heeft zo zijn leuke plekjes met boeken,  in Brugge is dat niet anders. Het was de ideale kans om die plekjes te ontdekken. Hieronder mijn drie favoriete boekenwinkels die ik iedereen aanraden zou.

Books & BrunchGarenmarkt 30

IMG_8663De Books & Brunch is een tweedehands boekenwinkel waar je ook iets kan eten en drinken. De ideale plaats om ’s namiddags een koffie of thee te drinken en een stukje taart te eten met een boek bij de hand. Geen nood als je jouw boek vergeten bent, je mag er altijd één uit de kast nemen. Bevalt het boek, dan kan je die kopen en thuis verder lezen.

Ze bieden hier zowel fictie als non-fictie boeken aan. Beneden vind je de Nederlandstalige boeken en boven de anderstalige boeken. Ook aan de kleintjes is er gedacht, helemaal achteraan het pand is een hoekje voorzien met kinderboeken. Voor elk wat wils dus. Als je zelf nog een hele hoop boeken hebt liggen die je liever kwijt dan rijk bent, dan kan je die aan de Books & Brunch verkopen.

Het interieur is ook heel mooi afgewerkt. Grote boekenkasten langs de tafeltjes. Lampjes gemaakt van bladzijden uit een boek. Theelichtjes van oude koffietassen. De perfecte plaats om even tot rust te komen of de ideale plaats om te werken aan die ene paper die nog afmoet.

Den Elder – Langestraat 84

dewinkel1Een klein muziek en -boekenwinkeltje. Mijn twee grote passies samen onder één dak. Muziek is er wel meer vertegenwoordigt dan de boekensectie. Je vindt er een uitstekende vinyl en cd  collectie. Zo vond ik er een cd met gedichten en teksten van Jim Morrison, frontman van The Doors. Het aanbod van boeken is iets beperkter, maar iedereen zal er wel een of ander pareltje vinden waar hij nog op zoek naar was.

In den eenhoorn – Ezelstraat 131

_MG_8611In den eenhoorn is nog één van die oude tweedehands winkeltjes. Overal om je heen zie je boeken, torenhoog op elkaar gestapeld, in de vele rekken bij elkaar gepropt, geen enkel vierkante centimeter is onbenut gelaten.  Het is een plaats waar ik uren zou kunnen vertoeven, zittend in één van de twee zeteltjes, kijkend naar alle boeken om me heen.

Voornamelijk vind je er prehistorische romans, oorlogsboeken, religieuze boeken, … . Wie echter de moed heeft om te zoeken zal er zeker koopjes vinden. Zo vond ik de Ontelbaren van Elvis Peeters in een vergeten doos achteraan de winkel. Voor de Grunberg fans, in de kast aan de linkerkant van de winkel kan je een eerste druk vinden van zijn debuutroman.

5 Comments

Add yours →

  1. Johan Van Moorhem april 8, 2013 — 10:56 am

    Altijd welkom Mr Jacques ! Bedankt voor je bericht.
    Den Elder

  2. Kan je ook online dingen bestellen? Mijn vriendin en ik vonden het echt een fijne winkel, jammer dat we niet zo dicht bij Brugge wonen om zo nu en dan eens binne te springen!

  3. Meer info over Books & Brunch : bezoek onze Facebookpagina (https://www.facebook.com/Booksenbrunch). En bedankt voor het leuke artikel, menner Jacques !

  4. Bedankt voor de tips! Ik kende zelf enkel “den Elder”. Bij Books&Brunch ga ik zeker eens langs. Mijn favoriete boekhandel in Brugge is de Raaklijn. Niet zo’n groot aanbod, maar wel goed advies en een mooie klantenkorting. 🙂

Geef een reactie

