Boeken in het digitale tijdperk

Digitale wereld wordt ook in de boekenwereld steeds belangrijker. E-books zijn voor vele mensen al niet meer weg te denken. Boekentrailers schieten als paddenstoelen uit de grond. Een evolutie die ik met lede ogen aanzie.

Laatst deed iemand op twitter zijn beklag dat 10 euro te veel geld is voor een E-book. Cynisch reageerde ik dat voor mij 0 euro zelfs nog te veel geld zou zijn. Waarom zou ik betalen voor een digitale versie van een boek, waar ik geen rechten op verwerf? Eigenlijk zou ik zelfs al mocht ik werkelijk eigenaar van het digitaal exemplaar worden het nog niet kopen. Een E-book neemt alle charme weg van een tastbaar exemplaar. Het is net fijn om in deze digitale wereld eens alle technologie aan de kant te kunnen schuiven en een boek bij de hand nemen. Daarnaast is dit ook een enorme bedreiging voor de onafhankelijke boekhandels die het nu soms al moeilijk hebben om op te boksen tegen internetwinkels die boeken tegen extreem lage prijzen verpatsen.

Alsof het E-book nog niet genoeg was zien we meer en meer boekentrailers verschijnen. Iets wat ik echt niet begrijpen kan. Moet het lezerspubliek echt geteased worden zoals dat met films het geval is? Daarom vond men toch de achterflap uit waarop een korte bespreking van het boek staat. Het is natuurlijk niet echt aantrekkelijk om een achterflap op sociale media te posten, vandaar waarschijnlijk de boekentrailers om zo de promotiemachine op volle toeren te laten draaien. Helaas neemt dit net één van de sterkste punten weg van een boek, de verbeelding. Hoe kan ik nu nog zelf een beeld creëren van het hoofdpersonnage als die al afgebeeld wordt in een trailer?

Het is natuurlijk niet allemaal slecht. Niet iedereen gaat zomaar mee in deze evolutie en dat is maar goed ook. Zo verscheen er enkele weken geleden nog een ode aan de boekhandel op de blog van Ann De Craemer. De onafhankelijke boekhandels blijven ook niet bij de pakken zitten en richtten enkele maanden terug het verbond ‘Confituur’ op. We hoeven dus nog niet te vrezen dat het boek en de boekhandel verdwijnen zal.

5 Comments

Add yours →

  1. Ik ben het er helemaal mee eens! Lang leve het papieren boek. Die boekentrailers heb ik nog niet zo vaak gezien en storen mij dan ook niet echt.

  2. Tja, gevoelsmatig ben ik het met je eens. Ik hou van het papieren boek als product, en ik vind rondkijken in de boekhandel heerlijk. Daarentegen heb ik geen bezwaar tegen boektrailers en e-boeks op zichzelf, zolang lezen bevorderd wordt, vind ik het goed.
    Ik verbaas me juist over het feit dat mensen niet bereid zijn een normaal bedrag voor een digitale versie van een boek willen betalen, alsof de kosten ‘em vooral in het drukken en vervoeren van het boek zitten!

  3. Ik heb maanden getwijfeld over de aankoop van een e-reader. Heel veel argumenten ‘voor en tegen’ gelezen op “iedereenleest”. En in deze consumptiemaatschappij is het niet slecht om een tijdje te twijfelen. Want mijn besluit is : ik heb dat absoluut niet nodig. Er is geen enkele meerwaarde…

Geef een reactie

