De laatste minuut van Brussel

Een jaar en een half dwaalde ik rond in Brussel met De Vrijbus. Een sociaal artistieke samenwerking tussen Wit.h, De Figuranten, BRUTHAUS en Het Kapersnest. Een jaar lang werkten we rond Brussel. Het resultaat was de dichtbundel De laatste minuut van Brussel, die gisteren voorgesteld werd op het Passa Porta Festival. Een gedicht van mij werd in de bundel opgenomen, alsook het manifest – Figuranten van de stad – dat ik samen schreef met Pieter Vanaudenaerde.

Brussel
Ik ken uw land.
Rue d’Aerschot. Jeux de Boules.
La Bourse.
Ik heb het allemaal gezien
en genoteerd.
Bemind heb ik u
leeggezogen tot er niets meer
overbleef dan natte lakens.
Uit mijn systeem geschrapt
Als een oude minnares
Waar je ondanks alles
Nog steeds naar verlangt.
Mij hebt u niets meer te leren
Figuranten van de stad
Wij, figuranten van de stad
het doek valt
een verhaal begint
een witte pagina
niet de eerste
de beste
Wij figuranten van de stad
betalen twee euro zestig
voor een koffie
we zijn het beu te denken in het heden
Een verhaal begint
In het wit
Wij figuranten van
De stad
willen af van de term
gedaan met theater
C’est des boulettes au sauce
Tomates
Te achter! Te rug!
Wij figuranten van
de stad
willen ons eigen Brussel
nous sommes une page noire
De zaal omhoog
drie maal is scheepsrecht
Ook in de politiek
een natuurlijke selectie
Pay and go
wij, figuranten van de stad
geven je een jaar lang
gratis kaas
WIJ!
Figuranten van de stad
Geef acht!
Surveillance par camera
UW!
stok achter de deur
So ben ice, and
share a coke with Benny
We gaan niet!
Ik herhaal
we gaan niet naar Brussel
Brussel is
gesloten.
Gelieve u naar de uitgang te begeven.
copy-paste, cut and paste
paste and paste and paste and
paste
one day clinic
burn out please!
Wij
Figuranten
van
de stad,
lopen verveeld rond
laat me achter
ik ga bedelen
today is a good day
today we eat speculoos
today we avoid the world
Wij figuranten van de stad
rotsen
rond,
geen route
geen
beschrijf
Ich bin, tu est
we are
overal en nergens
hier en nu
van ons, van u, et
tout le monde
Gepeupel,
Vergeet het manifest
Een verhaal begint in het wit
Wij figuranten van de stad
leven
One Comment

Add yours →

  1. de lezingbezoeker uit Amsterdam april 2, 2015 — 9:48 am

    prachtig!

Geef een reactie

